"Kyllä kaikesta selvitään" - kokelaiden ajatuksia reaalikokeiden aikaistamisesta

Vallitsevasta koronavirustilanteesta joutuivat kärsimään myös tänä keväänä kirjoittavat abiturientit, kun perjantaina 13.3. ylioppilaslautakunta tiedotti reaalikokeiden aikaistamisesta viikolla. Monille kokelaille tämä tarkoitti käytännössä kirjoitussalissa istumista parhaimmillaan kolmena, neljänä tai jopa viitenä päivänä peräkkäin. Ylioppilaskokeet ovat poikkeuksetta raskas rupeama, ja tieto siitä, että suorituksesta palautumiseen ei aikaa olisi edes kokonaista vuorokautta herätti opiskelijoissa monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Blogi haastatteli yhtä opiskelijaa kummastakin kaupunkimme lukiosta viikko viimeisten koesuoritusten jälkeen.


Henriikka Heikinoja
Ounasvaaran lukio

Mitä aineita kirjoitit?

"Mulla oli äikän kirjotukset normaalisti edellisellä viikolla, ja sit oli tiistaina kemia, keskiviikkona pitkä matikka, torstaina fysiikka ja perjantaina englanti. Mun valmistautuminen niihin kaikkiin oli paljon huonompaa kuin mitä mä aattelin, niin mistään en ollu kauheen vahvoilla fiiliksillä. Mutta ehkä varmin fiilis oli enkusta, mutta noista matemaattisista aineista ehkä matikka tuntu turvallisimalta. Mutta sit sen kokeen jälkeen sekään ei kyl tuntunu enää hyvältä."

Milloin sait tietää ylioppilaskirjoitusten aikaistamisesta? Miten reagoit uutiseen?

"Sain tietää siitä heti sillon perjantaina, kun joku mun kavereista laitto siitä viestin, ihan hetki sen jälkeen, kun se oli julkistettu. Ensimmäisenä katoin sen läpi ja olin vaan sillee, että okei sieltä on vaan yhtä kahta koetta siirrelty. Mutta sit mä  luin sen oikeesti läpi, niin katoin sitä hetken silmät pyöreenä, suu auki ja ensimmäinen reaktio oli se, et mä vaan aloin parkumaan. Koska musta vaan tuntu siltä, et se oli sitten siinä se mun mikään mahdollisuus onnistua missään niissä kokeissa. Ja siis se oli ihan semmonen kunnon paniikkikohtaus siinä, et mitä nyt tulee tapahtuun."

Vaikuttiko aikataulun muutos mielialaasi tai stressitasoosi ennen kirjoituksia? 

"Stressitasoon vaikutti tietenkin silleen et nimenomaan kauhee paniikki tuli. Moni sanoi et ei siinä vaiheessa enää olis ollu aikaa lukee anyway, mutta mullakin oli ollut niin vähän aikaa lukea vaikka lukulomalla. Ja siihen loppuvaiheeseen, ja viimisille päiville, olin ajottanut just ne fysiikan ja kemian, jotka on mulle hankalat aineet ja joita silloin sit pitäis lukea. Myöskin se, että oli neljät kirjotukset peräkkäisinä päivinä vaikutti, ja esimerkiksi siellä englannin kokeessa olin jo niin väsynyt et sieltä vaan halus pois, eikä jaksanu enää keskittyy mihinkään suoriutumiseen."

Palataan fiiliksiin juuri ennen kokeita. Kuinka paljon kirjoitussaliin astuminen jännitti?

"Äikän kokeisiin mulla oli tosi rauhallinen fiilis, koska mä tiesin et sieltä ei voi tulla mitään semmosta kuin matemaattisissa aineissa, et mulla ei ole mitään hajua et mitä se tarkottaa. Äidinkieli on ymmärrettävämpää, ja sit kun oli ollut syksyllä jo yhdet kirjoitukset, niin se oli oikeesti chill mennä kirjottamaan, eikä jännittänyt. Mutta sitten niissä myöhemmissä jännitti, koska on niin arpapeliä, millaisia tehtäviä sieltä tulee ja myöskin se, että oli itsellä niin huono olo omasta kertaamisesta. Saliin mennessä jännitys ei ollut samanlainen kuin ensimmäisiin kirjoituksiin mennessä, vaan enemmänkin semmonen, et onkohan tää koe nyt mun puolella vai ei."

Kuvaile fiiliksiäsi kirjoitusten jälkeen. Vaikuttiko muuttunut tilanne merkittävästi kokonaissuoritukseesi?

"Viimisen kokeen jälkeen kävelin naulakoille hakeen tavaroita. Mä vaan istuin siihen, siinä oli muitakin, ja huokasin tyytyväisenä siitä, et se oli nyt ohi, vaikka mistään kokeesta ei jääny mitkään kaikista varmimmat fiilikset. Muuttunut tilanne vaikutti siinä, et sit jännitti enemmän, koska oli niin paljon epävarmempi ja siksi, että pelkäsin ajatusten menevän solmuun, kun on niin monet kirjotukset peräkkäin, eikä kerkeä keskittymään siihen yhteen aineeseen täysillä. En tiedä, olisinko noissa kokeissa suoriutunut paremmin, vaikka olisinkin saanut sen viikon ajan lisää. Tietenkin eri tilanne olis ollut silloin, mut kyllä musta tuntuu, et olisin ainakin jaksanut keskittyy paremmin niihin kokeisiin, kun olis ollut enemmän aikaa."

Muuta kommentoitavaa ja terveiset tuleville kirjoittajille

"Poikkeustilanne, niin täytyy vaan niellä, mitä tulee, ja mä vaan toivon, että ytl tai muu taho tulee jollain tapaa tässä vastaan. Et jos jollakin meni oikeasti täysin pieleen, niin pitäis olla mahdollisuus jotenkin korvata tai mitä nyt ollaan puhuttu, niin vaikka mahdollisuus uusia ilmaseksi. Ja syksyn kirjoittajille, jos on normaali tilanne jo palannut, niin sama, mitä kaikki aina toitottaa ja mitä kukaan ei koskaan kuitenkaan usko, niin se, että alkaa oikeesti reilusti aikaisemmin lukemaan, sillon kun vaan pystyy. Ja jos tulee joku poikkeustilanne, niin silloin on ainakin suurin piirtein kerrannut jo ennen ja se tuo varmuutta siihen hommaan."


Venla Sääskilahti
Lyseonpuiston lukio

Mitä aineita kirjoitit?

"Mä kirjoitin äidinkielen, yhteiskuntaopin, historian, lyhyen matikan, ja sitten uusin englannin. Englanti on mulle kaikista vahvin ja halusin ehkä vähän yrittää korottaa sitä. Äikkä on tietenkin kaikille pakollinen, ja prelistä sain E:n. Historia on ehkä myös yksi vahvimmista, mutta yhteiskuntaoppi ei ole mulle todellakaan se vahvin. Reaalikokeiden siirtymisen vuoksi peräkkäisinä päivinä oli tässä järjestyksessä yhteiskuntaoppi, lyhyt matikka, historia ja englanti, ja mä en kerenny niihin kerrata hirveesti, oikeestaan mihinkään niistä."

Milloin sait tietää ylioppilaskirjoitusten aikaistamisesta? Miten reagoit uutiseen?


"Mä olin veljen kanssa kotona, just syömässä aamupalaa ja sitten joku laittoi yhteen ryhmään, että kuulitteko et kokeita aikastetaan. En aluksi uskonut mut sitten toinenkin kaveri laittoi, että kato täältä ytl:n sivuilta. Olin vaan silleen et jestas, ihanko oikeasti. No ensin tuli semmonen hirvee paniikki, hyppelehdin pyjama päällä ympäri taloa ja mietin et miten tää on mahdollista. Sitä aatteli et ei tässä nyt ehdi yhtään kerrata mitään. Mutta sitten toisaalta olin sillee, että onneksi periaatteessa aikastettiin, koska onhan se nyt hyväksi kaikille kun tilanne on mikä on. Ja se oli oikeestaan mun mielestä parempi et aikastettiin, koska mä olisin jo neljättä viikkoa putkeen ollut huonouninen, enkä olisi pystynyt nukkumaan, joten onneksi se on jo nyt aikaisemmin ohi."

Vaikuttiko aikataulun muutos mielialaasi ja stressitasoosi ennen kirjoituksia? 


"No siis kyllähän se vaikutti sillä tavalla, että olihan ne yöt aika unettomia, mutta toisaalta mä luulen et olishan ne varmaan muutenkin ollut. Kyllä stressitaso nousi hetkellisesti aika paljon, mutta toisaalta se stressi häipyikin nopeammin kuin silloin, jos olisi joutunut kolme viikkoa putkeen kirjoittamaan. Ja kyllä siinä jossain vaiheessa tajusi että kaikki ollaan samassa tilanteessa, niin sekin vähän lievensi stressiä."

Palataan fiiliksiin juuri ennen kokeita. Kuinka paljon kirjoitussaliin astuminen jännitti?


"No oikeestaan se saliin astuminen ei jännittänyt ollenkaan, koska mä tiesin, että pakko siellä on tehdä sellaisia asioita, mitä osaa ja mitä tietää. Niin ei siinä ollut mitään jännittämistä varsinaisesti. Ei se reaalikokeiden siirtyminenkään vaikuttanut oikeastaan ollenkaan, kun ei mua jännittänyt ensimmäisissä kirjoituksissakaan oikeastaan yhtään. Tiesin, että ei tarvitse."

Kuvaile fiiliksiäsi kirjoitusten jälkeen. Vaikuttiko muuttunut tilanne merkittävästi kokonaissuoritukseesi? 


"Viimeisen kokeen jälkeen olin oikeastaan aika helpottunut, että pääsin salista pois, koska olin jo kolme päivää putkeen istunut kuus tuntia siellä. Olin myös vähän malttamaton, kun tiesin, että kohta pääsen pois, eikä mun ei tarvi enää istua täällä. En usko, että olisin suoriutunut paremmin, mutta toisaalta en usko, että olisin suoriutunut huonomminkaan tällä aikataululla, kun kokeita siirrettiin. Musta oli vaan ihanaa, ettei tarvinnut stressata vielä ylimääräistä viikkoa niistä kokeista."

Muuta kommentoitavaa ja terveiset tuleville kirjoittajille

"Kyllä kaikesta selvitään. Uusille kirjoittajille tiedoksi, että ei niitä ylioppilaskokeita kannata jännittää, ja et sä voi tehdä muuta kuin parhaasi siellä kokeessa. Onnea matkaan!"  



Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rehtorin onnittelupuhe uusille ylioppilaille sekä ylioppilaan puhe

Ylioppilasjuhla 29.8.2020

Hilpeä lukupäivä 80-luvun hengessä